Business, financial centre, building, new york, mahattan
Foto: Matthew Henry, Unsplash

Direktori od 5 do 900 godina: Dobrodošli u bizarni svijet fiktivnih kompanija

Podijeli

Evropa je dom potencijalno milionima fiktivnih, praznih kompanija koje bi mogle da se koriste za izbjegavanje poreza ili sankcija, pa i pranja novca, pokazuju nedavni podaci.

Sada zakonodavci EU agituju da se više učini protiv tih neaktivnih korporativnih struktura, koje potencijalno nude bijeg od evropskih poreza i sankcija Rusiji.

Nedavni podaci iz Moody’sa pokazuju da samo u Velikoj Britaniji ima skoro 5 miliona sumnjivih kompanija, dok EU ima skoro 4 miliona – a prednjače Francuska i Kipar.

Analitička firma je pročešljala stotine miliona kompanija i pojedinaca u potrazi za sumnjivim podacima, kao što su nedostatak poslovnih aktivnosti i veze sa visokorizičnim destinacijama – i došla do nekih izvanrednih nalaza.

Hiljade direktora kompanija koje kotiraju na berzi se, nevjerovatno, evidentiraju kao mlađe od pet godina – a jednom belgijskom firmom vodi pojedinac stariji od 900 godina, navodi se u izvještaju.

Iako takve greške mogu nastati zbog “debelih prstiju” na tastaturi, a ne zbog nepredviđenih aktivnosti, one ukazuju na šire probleme, rekao je za Euronews Ted Data iz Moody’sa.

„To je vjerovatno pokazatelj sistema koji takođe nije finansiran, ili sistema koji nije toliko sistematičan koliko bi mogao biti“, rekao je Data, koji u Moody-su vodi tim za usklađenost sa finansijskim kriminalom.

On je ukazao na nedostatak resursa u zvaničnim registrima – nedostatak koji je „sam zabrinjavajući, jer se tako ulazi u finansijski sistem“.

Piramidalna šema

Dio krivice može se prebaciti na teret advokata i posrednika koji pomažu superbogatima da sakriju svoje bogatstvo iza složenih korporativnih struktura, uz malo propisa i malo provjera, rekao je Data.

Ali stvari će se možda uskoro promijeniti, s novougovorenim pravilima EU protiv pranja novca koja zahtijevaju od od pružaoca usluga registracije da provjere identitet klijenata baš kao što to rade banke.

Poreska uprava Ujedinjenog Kraljevstva HMRC takođe je počela da kažnjava neke posrednike zbog nemara, napomenuo je Data.

Ali čak je i on zbunjen zašto su neki podaci o fiktivnim kompanijama tako očigledno lažni. Postoji više od 22.000 firmi čija je registrovana adresa “Velike piramide” u Egiptu.

Neki tvrde da postoje legitimni razlozi za osnivanje fiktivnih kompanija – kao što je zaštita korporativne intelektualne svojine ili strukturiranje investicija privatnih kompanija za kapital.

Sumnjivo priznanje Velike Britanije da je na vrhu tabele Moody’sa moglo bi značiti da je to najatraktivnija lokacija za perače novca – “ili bi jednostavno moglo odražavati činjenicu da je zemlja relativno transparentna sa svojim informacijama”, rekao je Datta.

Jednako tako, prirodno je da bi velika jurisdikcija s mnogo korporacija proizvela više “upozorenja”. Ako pogledate udio registrovanih kompanija koje su sumnjive, mjesta poput Paname, Švajcarske i Kipra prednjače.

„Sama indikator je upravo ono što piše, to je pokazatelj“, rekao je Data, dodajući da analitičari moraju „pogledati ljude koji stoje iza lažne kompanije… da vide da li postoje drugi znaci podle aktivnosti“.

Pritisak zakonodavca

Ali zakonodavci EU traže akciju – i izgleda da nijesu zabrinuti za kolateralnu štetu u segmentu tržišta za koji smatraju da ima malu vrijednost.

„Ne vidim dovoljno jake razloge zašto biste imali fiktivne kompanije“, rekao je Paul Tang za Euronews, navodeći njihov problematičan uticaj na naplatu poreza i ruske sankcije.

“Moramo povećati prihode rješavanjem izbjegavanja poreza, a fiktivne kompanije su u središtu toga”, dodao je Tang, Holanđanin koji predsjedava poreskim odborom Evropskog parlamenta.

Tang se zalaže za nove zakone EU koje je Komisija predložila 2021. godine, prema kojima bi kompanije sa sumnjivim aktivnostima potencijalno bile lišene poreskih olakšica, na osnovu njihovog prihoda, prekogranične aktivnosti i upravljanja.

Unshell direktiva, kao što je poznato, je “veoma ciljani instrument”, rekao je Tang, koji utiče samo na mali dio kompanija.

Ali da bi se usvojio zakon, predlogu je potrebna jednoglasna podrška svih 27 članica EU – uključujući Luksemburg, veliki finansijski centar kojeg je komisija optužila da olakšava “agresivno poresko ponašanje”.

Vlade su odugovlačile sa ovim pitanjem. Na unakrsno ispitivanje od strane Tanga na nedavnom saslušanju, belgijski ministar finansija Vincent Van Peteghem rekao je da želi dodatnu analizu prije nego što podrži dalju proceduru, ukazujući na “zabrinutost zbog administrativnih opterećenja”.

S obzirom da sadašnji predsjedavajući Vijeća EU – Belgija – žuri da završi niz zakona uoči evropskih izbora u junu, Tang je rekao da se nada da će Van Peteghem još jednom razmotriti svoj stav.

Previše nejasno?

I dalje postoji pravo pitanje o tome kako možete provjeriti kompanije za sumnjive aktivnosti koristeći zakone.

Učinite kriterije previše nejasnim ili širokim, a to stvara veliku birokratiju i pravnu nesigurnost. Previše precizno – samo odaberite kompanije sa tri ili manje zaposlenih, na primjer – i potencijalni perači novca mogu zaposliti četvrtog.

Data ovo naziva “beskonačnom igrom”, koja se igra između onih koji sprovode pravila protiv prljavog novca i onih koji ih pokušavaju izbjeći ili prekršiti.

„Ono što mi pokušavamo da uradimo jeste da povećamo cijenu prikrivanja bogatstva”, rekao je Data.

„Svake godine, svaki propis, svaki novi uvid samo otežava, odbija sve više ljudi“, rekao je. “To je sve što zaista možete učiniti”, naveo je.